کد خبر: 250909
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶
بهنام رضوانی

به‌رغم‌آنکه آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو ابلاغ شده، اما به‌گفته کارشناسان صنعت خودرو، این آیین‌نامه اجرایی نیازمند اصلاحات اساسی است پس جا دارد، این مساله در دستور کار مسئولان امر قرار بگیرد.

در این زمینه بهنام رضوانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بیان ‌نظرات خود پرداخته است.

چالش اصلی واردات خودرو در کشور چیست؟

عدم ضمانت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی به چالشی جدی در کشور تبدیل شده است و به‌رغم اینکه قانون واردات خودرو بر ضرورت ارائه خدمات پس از فروش توسط شرکت‌های واردکننده تاکید داشته، اما متاسفانه قانون در این بخش به درستی اجرا نشده است.

آیا در این قانون چنین موضوعی پیش‌بینی نشده است؟

در قانون واردات خودرو همه موارد ازجمله موضوع خدمات پس از فروش به درستی دیده شده، اما مشکل اصلی در اجرای قانون است. به نظر می‌رسد آیین‌نامه‌ای که برای واردات خودرو تدوین شده از اساس مشکل دارد و در برخی موارد ضمانت اجرایی لازم را ندارد. به بیان دیگر متاسفانه واردات خودرو در کشور روند مبهم و پیچیده‌ای پیدا کرده است. چراکه واردات توسط طیف خاصی از واردکنندگان و خودروسازان انجام شده و اطلاعاتی از اینکه خودروها قرار است از چه کشوری، با چه مبلغی و چه میزان ارزی و توسط چه شرکت‌هایی وارد شوند، در دسترس نیست.

آیا این آیین‌نامه نیاز به اصلاحات دارد؟

بله، آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو نیازمند اصلاحات اساسی است و مُر قانون مجلس باید اجرایی شود تا مردم بتوانند مانند سایر کشورهای جهان خودرو وارد کنند. البته خوشبختانه وزیر صمت در جلساتی که با اعضای کمیسیون صنایع داشت، قول تسریع فرآیند واردات و ساماندهی بازار خودرو را داد و امیدواریم شاهد تحقق این امر در زمان حضور ایشان در وزارت صمت باشیم.

در این زمینه چه انتظاراتی از وزیر صمت وجود دارد؟

موضوع خودرو به یک معضل تبدیل شده است و هر کس ساز خود را می‌زند. وزیر صمت باید برنامه‌ای برای بازار خودرو داشته باشد تا بتواند مشکل این بازار را برای همیشه حل کند. مشکل صنعتگران، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعددی است که دست و پای آن‌ها را بسته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =